Datuk
Jimmy Choo
Kisah
Kejayaan Datuk Jimmy Choo
- Dianugerahkan dengan gelaran ‘Datuk’ oleh Sultan Pahang atas kejayaannya dalam bidang fesyen.
- Mendapat anugerah gelaran ‘Profesor’ oleh University of the Arts London atas sumbangannya dalam bidang fesyen.
- Merupakan rakyat Malaysia pertama yang mendapat anugerah “Order of the British Empire” OBE (Knighthood) oleh Permaisuri England, Queen Elizabeth II pada tahun 2002.
- Dianugerahkan Darjah Setia Pangkuan Negeri daripada Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang yang juga membawa gelaran Dato’.
Siapa yang tidak kenal dengan figura terkenal ini?
Nama
Jimmy Choo sinonim dengan kasut yang eksklusif dan bergaya. Beliau bukan sahaja
seorang pereka kasut tetapi juga seorang tukang membuat kasut yang mahir dan
pakar dalam menghasilkan hasil seninya. Beliau mendapat ilham dan inspirasi
rekaannya daripada alam semula jadi seperti pokok dan bunga dan juga dari
keadaan sekeliling seperti hiasan dalaman di tempat-tempat yang dilawatinya.
Beliau sangat teliti dalam membentuk acuan kasut yang terdiri daripada bahagian
atas, tapak dan tumit bagi memastikan kasut rekaannya seimbang supaya pemakai
kasutnya berasa selesa dan selamat walaupun mengenakan kasut bertumit tinggi.
Jimmy
Choo dilahirkan di Pulau Pinang, Malaysia pada tahun 1961 dalam sebuah keluarga
di mana, ayahnya menjalankan perniagaan membuat kasut. Beliau mendapat
pendedahan awal mengenai teknik pembuatan kasut daripada ayahnya iaitu seorang
tukang kasut sepenuh masa.
Beliau
bersekolah di Sekolah Rendah Shih Chung dan tamat pembelajaran beliau pada
tahun enam. Beliau menolong ayahnya dan berjaya menghasilkan kasut pertama pada
umur 11 tahun. Menyambung pengajian dalam bidang pembuatan kasut dan fesyen di
London. Pada tahun pertama, bapanya menanggung pengajiannya tetapi untuk 3
tahun yang seterusnya, beliau melakukan kerja secara separuh masa sebagai
pencuci di restoran dan juga di kilang kasut demi mencari sesuap nasi dan
menampung pengajiannya.
Selepas
tamat pengajian, beliau mencuba untuk membuka kedai kasutnya dengan menyewa
sebuah bangunan bekas hospital yang ditinggalkan. Beliau mengharungi 4 tahun
yang mendukacitakan kerana jualan kasutnya amat menyedihkan. Setelah empat
tahun bertungkus lumus, rekaan beliau mendapat liputan di Majalah Vogue, sebuah
majalah fesyen terkenal di UK. Nama Jimmy Choo mula dikenali. Tetapi beliau
masih kecewa kerana walaupun mendapat liputan media jualannya terus merosot.
Empat
tahun berlalu apabila mendiang Puteri Diana berkenan dengan rekaan beliau
lantas membelinya sekitar tahun 1990. Semenjak daripada hari itu, dia terus
jatuh cinta dengan rekaan Jimmy Choo dan menyebabkan nama Jimmy Choo terus
melonjak di persada antarabangsa. Pada tahun 1996, beliau mengasaskan Jimmy
Choo Ltd bersama Tamara Mellon, editor British Vogue. Pada April 2001, Choo
menjual pegangan 50% dalam syarikat dengan harga sebanyak £ 10 juta untuk
menumpukan kerja-kerja yang dilakukan pada Jimmy Choo Couture yang dihasilkan
di bawah lesen daripada Jimmy Choo Ltd.
Kini
jenama Jimmy Choo dikaitkan dengan gaya, kemewahan dan ketulenan, serta
menjadi kegilaan artis dan selebriti di serata dunia. Sepasang kasut wanita
dijual sehingga mencecah beribu-ribu US dollar. Antara pelanggannya ialah
Natalie Imbruglia dan Katie Holmes. Banyak orang terkenal memakai dan menempah
kasut beliau. Kasut Jimmy Choo juga mula muncul dalam filem-filem terkenal
seperti The Devils Wear Prada (kasut dipakai oleh Meryl Streep) dan In Her
Shoes (kasut digayakan oleh Cameron Diaz). Kasut Jimmy Choo juga mula muncul
dalam filem terkenal Hollywood seperti The Devils Wear Prada (Meryl Streep) dan
In Her Shoes (Cameron Diaz).
Stail Pengurusan.
Datuk
Jimmy Choo adalah pengurus atasan. Beliau bertanggungjawab dalam membuat
keputusan mengenai arah tuju syarikat beliau iaitu Jimmy Choo Ltd. Beliau juga
yang menubuhkan syarikat beliau sendiri dari hasil titik peluhnya. Sebagai
pereka kasut dan beg tangan, beliau juga perlu memilih saluran komunikasi yang
paling berkesan untuk memasarkan rekaan-rekaan terbarunya.
Peranan
Jimmy Choo dalam stail pengurusan syarikatnya boleh ditafsirkan mengikut
Mintzberg iaitu dibahagikan kepada tiga kategori. Pertama, dalam hubungan
interpersonal iaitu sebagai ketua, pemimpin dan orang yang berhubung dengan
pihak luar. Sebagai ketua, Datuk Jimmy Choo perlu melaksanakan tugas yang simbolik
iaitu tugas-tugas yang bersifat sosial dan melayan pelanggan. Contohnya, Jimmy
Choo melayan permintaan Puteri Diana secara peribadi untuk mendapat rekaan
kasut yang terbaik mengikut cita rasa Puteri Diana. Oleh itu jugalah Jimmy Choo
merupakan pereka kasut yang diminati oleh Puteri Diana semasa hayatnya di atas
stail pengurusan Jimmy Choo yang berorientasikan pelanggan.
Kedua,
Jimmy Choo juga bertindak sebagai pemberi maklumat iaitu memantau dalam
syarikatnya, sebagai penyebar dan jurucakap. Sebagai penyebar, beliau perlu
mengeluarkan memo mengenai keluaran-keluaran baru butiknya, membuat promosi,
menawarkan diskaun, memberi perkhidmatan yang istimewa dan sebagainya bagi
menarik minat pelanggan. Manakala sebagai jurucakap pula, Jimmy Choo perlu mengeluarkan
kenyataan di media-media sama ada media massa, media cetak mahu pun media
elektronik mengenai barang keluarannya.
Jika
terdapat sebarang pertikaian mengenai barangannya juga, beliau perlu mengadakan
media konferensi untuk menyelesaikan konflik tersebut. Sebagai contoh, Datuk
Jimmy Choo mendapat anugerah OBE iaitu “Order of the British Empire” daripada
Permaisuri England, Queen Elizabeth II. Dalam sebuah temu ramah, Datuk Jimmy
menceritakan dia membaca perutusan daripada Queen Elizabeth untuk menerima
anugerah tersebut sambil tangannya terketar ketar. Namun, hasil kesungguhan
beliau yang selama ini menubuhkan syarikatnya membuat beliau berkeyakinan untuk
menerima anugerah tersebut.
Ketiga, Jimmy Choo merupakan pembuat keputusan di dalam butik atau syarikatnya.
Beliau adalah usahawan iaitu beliau perlu memikirkan apa yang terbaik untuk
syarikatnya, bagaimana untuk mendapatkan pelanggan yang ramai dan cara untuk
menjaga kualiti barangan rekaannya. Beliau juga bertindak sebagai penyelesai
gangguan dalam syarikat. Contohnya, jika ekonomi merosot beliau perlu
memikirkan cara-cara untuk mengatasinya. Beliau juga turut berperanan sebagai
pengagih sumber iaitu langkah-langkah untuk membelanjakan sumber ke arah mana
sama ada ke bahagian pemasaran atau pun bahagian pengurusan dan
bahagian-bahagian lain. Sebagai pembuat keputusan, beliau turut mengambil
peranan sebagai perunding. Beliau perlu berunding dengan pihak-pihak luar
mengenai cita rasa mereka untuk menghasilkan rekaan yang terbaik. Beliau juga
akan memberi pendapat beliau kepada pelanggannya mengenai kasut yang sesuai
dengan pelanggan tersebut. Peranan Jimmy Choo sebagai perunding amat penting
kepada pelanggannya untuk mereka membuat keputusan.
Cabaran yang dihadapi dalam menguruskan syarikat.
Setiap
perniagaan yang dimulakan mesti ada cabarannya dan rintangannya sendiri. Begitu
juga dengan syarikat Jimmy Choo sendiri. Banyak cabaran dan dugaan yang
terpaksa diharungi oleh Datuk Jimmy sebelum mencipta kejayaan gemilang dalam
bidang yang diceburinya.
Permulaan
kisah beliau bermula apabila Jimmy Choo ingin meneruskan pelajaran di London
selama empat tahun. Selepas meyakini ayahnya, iaitu Kee Yin untuk membiayai
yuran untuk tahun pertama beliau belajar di London, beliau pun belajar dengan
bersungguh-sungguh. Kursus yang beliau ambil adalah selama empat tahun dan
beliau perlu bekerja untuk membiayai kehidupan dan yuran selama tiga tahun.
Oleh itu, beliau pun bekerja sambilan sebagai pencuci di sebuah restoran dan
kilang kasut untuk membiayai kehidupannya di sana.
Selepas
tamat pengajian di London, Datuk Jimmy mencuba untuk membuka kedai kasutnya
dengan menyewa sebuah bangunan bekas hospital yang ditinggalkan di Malaysia.
Beliau mengharungi empat tahun yang mendukacitakan kerana jualan kasutnya amat
menyedihkan. Namun beliau tidak berputus asa dan terus bertahan. Pada tahun
keempat, salah satu rekaan Datuk Jimmy mendapat liputan di Majalah Vogue,
sebuah majalah fesyen terkenal di UK. Nama Jimmy Choo mula dikenali. Tetapi
beliau masih kecewa kerana walaupun mendapat liputan media jualannya terus
merosot, sehingga pada satu masa dia terpaksa hidup dengan hanya memakan mi
segera.
Namun,
selepas empat tahun berlalu, nasib beliau berubah. Ditakdirkan mendiang Puteri
Diana berkenan dengan rekaan Jimmy Choo lantas membelinya. Semenjak dari hari
itu, Puteri Diana terus jatuh cinta dengan rekaan Jimmy Choo. Nama Jimmy Choo
terus melonjak dan jualannya menjulang ke langit. Kini Jenama Jimmy Choo
dikaitkan dengan gaya, kemewahan dan ketulenan, serta menjadi kegilaan artis
dan selebriti di serata dunia.
Pelbagai
cabaran yang dilalui oleh Datuk Jimmy, namun berkat kesungguhan beliau dalam
mengharungi pelbagai rintangan dalam mengejar cita-citanya menyebabkan jenama
Jimmy Choo terus gah sehingga sekarang. Terlalu banyak cabaran yang dilalui
walaupun amat susah, namun Jimmy Choo mempunyai semangat yang sangat kuat untuk
mengharunginya. Oleh itu, setiap cabaran merupakan sebuah langkah permulaan
kepada kejayaan.
Walaupun beliau mengecapi kejayaan dan menikmati hidup yang mewah di
London, namun hati beliau tetap di Malaysia. Ini dapat dilihat ketika beliau
berucap di majlis-majlis umum di mana beliau sentiasa bercerita tentang
Malaysia dengan penuh semangat. Malaysia masih menjadi pilihan utamanya sebagai
tempat percutian. Antara sebab-sebab beliau memilih Malaysia adalah kerana
keramahan masyarakat Malaysia sendiri dan juga pantai-pantai di Pulau Langkawi
yang cantik dan tidak tercemar serta alam sekitarnya yang tenang. Beliau juga
pasti tidak melepaskan peluang untuk menikmati juadah tempatan setiap kali
beliau pulang ke tempat asalnya di Pulau Pinang. Beliau juga gemar melawat
Kuala Lumpur. Pada pandangannya, kota yang sedang membangun dengan pesat ini
mempunyai suasana yang penuh bertenaga serta turut menawarkan barangan pada
harga yang berpatutan.
Beliau boleh dianggap sebagai duta Malaysia atas kejayaannya
memperkenalkan nama Malaysia di dunia fesyen serta sentimen patriotik yang
sentiasa diluahkan nya ketika berucap tentang negaranya. Secara berjenaka
beliau pernah berkata, ingin dikenang sebagai seorang dewa kasut seperti Wah
Toi, seorang dewa kasut dalam masyarakat Cina yang dipuja oleh Persatuan
Pembuat Kasut Cina dari bahagian timur dunia. Pada hakikatnya, beliau sudah
dianggap sebagai seorang dewa kasut memandangkan kasut rekaannya menjadi
kegemaran pencinta-pencinta fesyen dan diiktiraf oleh dunia fesyen sejagat.
Baru-baru ini beliau bersama-sama duta makanan Malaysia, Datuk Redzuawan
Ismail atau lebih dikenali sebagai Chef Wan telah dianugerahkan Anugerah Khas
Kementerian Pelancongan kerana mempromosikan Malaysia di luar negara.
Kedua-duanya menerima trofi daripada Menteri Pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen
Yen di Anugerah Pelancongan Malaysia 2010 dan 2011 yang disaksikan Yang
di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong
Tuanku Haminah Hamidun.
Beliau kini terlibat dalam projek untuk menubuhkan sebuah institut
pembuatan kasut di Malaysia, di mana status ikonik beliau sering membangkitkan
inspirasi kepada pembuat kasut tunas dan pereka fesyen.
Rujukan:
http://www.usahawan.com/tokoh-perniagaan/kisah-kejayaan-datuk-jimmy-choo.html#sthash.KO0JkpNq.dpuf