Ebay Bisnes Modal



           Ebay Inc merupakan satu perniagaan lelongan dan membeli-belah dalam  laman web yang memberi tumpuan kepada rangkaian P2P. Perniaga-perniaga kecil boleh membeli dan menjual pelbagai barangan dan perkhidmatan di seluruh dunia. Dengan operasi di lebih 30 negara, Ebay adalah sebuah pernigaan yang  didalam web generasi 2.0. Perkhidmatan seperti "Buy it Now", iklan dalam Talian dan perkhidmatan pemindahan wang Paypal dalam talian telah membuat Ebay sebuah syarikat yang terkemuka di pasaran.


Ebay Bisnes Model
Bagaimana anda boleh menjadi broker? Bagaimana anda boleh mengambil komisen?


Broker adalah yang mengatur transaksi antara pembeli & penjual, dan mendapat komisen urus niaga ini. Apabila anda senarai item di eBay, anda dikenakan dengan yuran penyenaraian. Jika item yang menjual, anda juga dikenakan dengan bayaran berdasarkan harga jualan akhir. Kos asas menjual item adalah yuran penyenaraian ditambah yuran nilai akhir. Struktur yuran asas bergantung kepada jenis penyenaraian.

Bagaimana pelanggan boleh menilai rakan-rakan anda apabila mereka mempunyai hubungan dengan mereka?

Maklum balas mengenai pembeli dan penjual adalah satu bahagian penting dalam masyarakat eBay. Orang ramai boleh menghantar komen di dinding pengguna-ID anda dan menilai reputasi yang ahli dengan memberi markah. Semua markah ini bersama-sama mewujudkan Maklumbalas Profil pengguna. Catatan markah reputrasi  adalah menjadi lebih penting.

Bagaimana anda boleh memdapat wang dari produk atau perkhidmatan orang lain?

Ebay adalah pembekal perkhidmatan, mereka tidak menjual produk, mereka tidak menghantar produk, mereka hanya menyediakan platform yang membolehkan orang lain untuk berbuat demikian. Kerana perkhidmatan yang praktikal percuma, orang sanggup membayar kadar komisen rendah.

Bolehkah anda menambah C2C-sistem untuk Model Perniagaan anda?

C2C (Pengguna ke Pengguna) merujuk kepada transaksi yang berlaku secara langsung antara pengguna. Pengguna menjual barangan baru atau terpakai mereka terus kepada pengguna lain di eBay adalah apa yang kita panggil lelongan C2C.

Rujukan:

http://www.boardofinnovation.com/business-revenue-model-examples/#idebay